Tuesday, December 27, 2011

Indonesian Buddhist Population

According to the national censes conducted in 2010, the population of Indonesian stands at 237,641,326 and of this figure the number of Buddhist numbers 1,703,254 which is 0.72% of the total population.

Facts about Buddhist in Indonesia

- 1,500,475 reside in cities while 202,779 come from villages/rural areas
- DKI Jakarta has the most number of Buddhist with (317,527) or 3.30% of the
city's population
- North Sumatera comes in 2nd place with 303,546 followed by Western Kalimantan and
Banten with 237,741 and 131,222 respectively
- Number of Buddhist in the most western part of Indonesia, Acheh = 7062
- Number of Buddhist in the most eastern part of Indonesia, Papua = 1452
- Province that has the least number of Buddhist is Northern Maluku = 90
- Number of Buddhist in the age group (0-4 year old) = 117,323 or 6.89%
- Number of Buddhist in the age group (5-10 year old) = 132,162 or 7.76%
- Number of Buddhist in the age group (10-14 year old) = 129,950 or 7.63%
- Number of Buddhist in the age group (15-19 year old) = 135,442 or 7.95%
- Number of Buddhist in the age group (20-24 year old) = 143,362 or 8.42%
- Number of Buddhist in the age group (25-29 year old) = 153,338 or 9.0%
- Number of Buddhist in the age group (30-34 year old) = 131,651 or 7.63%
- Number of Buddhist in the age group (35-39 year old) = 115,180 or 6.76%
- Number of Buddhist in the age group (above 60 year old) = 207,550 or
- Male Buddhist (869,097), female Buddhist (834,167)

2 comments:

Anonymous said...

PRO MCA-UMNO IS ANTI BUDDHIST

Dengan berhormati penganut ke dalam Dhamma,

Sebelum saya memulakan penulisan surat saya ke arah anda semua, saya ingin memaklumkan anda semua bahawa saya tidak berpuas hati dengan peguam Dato YIP KUM FOOK Pengerusi MCA Bahagian Gombak kerana tanggapan menyemangati buruknya kerana dia menghantar inspektor untuk datang ke PERSATUAN PENGANUT BUDDHA SAMNAK SAMBODHI NO: 19-21 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR, MALAYSIA untuk menangkap saya tanpa apa-apa sebab yang baik, tambahan pula, peguam YIP KUM FOOK tidak berpuas hati dengan Ketua Sami.

Apabila Ketua Sami terpaksa saya pergi ke Kuil beliau sudah dan dia pergi dan membiarkan Aku sendirian untuk menjaga sehingga Ketua Sami kembali kepada Kuil dan dia juga memberitahu saya supaya tidak meninggalkan Kuil jika mana-mana jawatankuasa atau pengerusi mahu menghalau saya keluar, anda tidak meninggalkan Kuil di semua faham? Lalu saya berkata, mengapa? Kepada ketua Sami! Pada hari kedua, YIP KUM FOOK (MCA Lelaki) datang ke Kuil kami dan bercakap dengan saya. Dia letih untuk membuat siasatan beberapa daripada saya dan dia bertanya kepada saya, di mana saya datang dari? Saya memberitahu beliau bahawa saya datang dari Pulau Pinang.

Kemudian, saya memberitahu kepada peguam YIP KUM FOOK (Lelaki MCA) bahawa Ketua Sami datang ke Pulau Pinang dan menjemput saya dan menjemput saya untuk menemaninya untuk pergi ke kuil di Kuala Lumpur. Saya tidak sedar bahawa YIP KUM FOOK Pengerusi MCA Bahagian Gombak tidak berbaik-baik dengan Ketua Sami, Ketua Sami sudah dengan cara ini, YIP KUM FOOK cuba untuk mencipta masalah dengan saya yang tidak perlu.

Itulah sebabnya, peguam YIP KUM FOOK mahu untuk menghalau saya keluar dari Kuil. Kemudian saya bertanya kepada peguam, kenapa anda mahu untuk menghalau saya keluar dari Kuil? Selain itu, Kuil yang bukan kepunyaan anda, MEMAHAMI? Kemudian, saya bertanya kepadanya, yang anda? Saya tidak tahu anda semua, anda tidak mempunyai hak untuk menghalau saya atau mengawal saya pada semua, MEMAHAMI? Anda adalah sama seperti orang biasa sahaja. Adakah anda tahu peraturan-peraturan bahawa mana-mana pengerusi atau jawatankuasa tidak dapat mengawal Sami-Sami dan biarawati(Nuns) sama sekali, juga MEMAHAMI?

Saya memarahi dia seperti itu. Kemudian peguam (YIP KUM FOOK, MCA Lelaki) tidak berpuas hati dengan saya dan dia memberitahu saya bahawa dia akan dipanggil polis untuk datang ke Kuil dan menangkap saya. Saya beritahu dia pergi ke depan dan dipanggil polis untuk datang dan menangkap saya. Saya tidak akan melarikan diri, saya berkata kepadanya seperti itu. Saya telah melakukan apa-apa salah ke arah anda, kenapa anda mahu untuk menangkap saya? Beliau berkata, dia tidak suka saya tinggal di sini. Saya bertanya kepadanya, mengapa? Sekali lagi. Selepas ini beliau menjadi amat marah dengan saya, maka dia menelefon kepada polis dan polis datang ke Kuil dan memberitahu saya untuk meninggalkan Kuil.

Anonymous said...

Saya memberitahu kepada pemeriksa itu sekali lagi, saya maaf, saya tidak akan meninggalkan Kuil kerana Ketua Sami telah mengarahkan saya supaya tidak meninggalkan Kuil tanpa persetujuannya, FAHAM? Kemudian inspektor itu memberitahu saya untuk meninggalkan, sekali lagi. Saya memberitahunya saya tidak boleh meninggalkan Kuil kerana Ketua Sami tidak kembali lagi. Masa ini, inspektor itu menjadi amat marah dengan saya dan dia telah mengambil gari dan cuba untuk mengugut saya, maka saya segera menunjuk-nunjuk tangan saya untuk beliau untuk mengunci saya tetapi dia menakutkan, maka sekali lagi, inspektor itu memberitahu saya meninggalkan Kuil sekali lagi tetapi saya masih tidak mahu meninggalkan Kuil.

Kemudian saya telefon kepada Ketua Sami lagi dan aku memberitahunya bahawa pemeriksa berkeras mahu menangkap saya, lebih baik anda datang kembali untuk menyelesaikan kes itu bagi saya. Selepas peristiwa ini, Ketua Sami datang kembali kepada Kuil dan membawa saya untuk pergi ke kuil lain dan penginapan mereka. Itu semua tentang kejadian ini! Akhir sekali, saya ingin memaklumkan kepada anda semua, bahawa tiada jawatankuasa atau pengerusi boleh mengawal semua Sami-Sami dan biarawati di semua juga MEMAHAMI? “Mereka adalah lebih tinggi daripada Raja,” juga! Jadi bagaimana orang biasa, jawatankuasa dan pengerusi untuk mengawal mereka:- WALAUPUN RAJA YANG JUGA DISEGANI SAMI-SAMI DAN BIARAWATI(Nuns). Kenapa pengerusi Kuil tidak menghormati Sami-Sami dan Biarawati? Mereka akan membawa dosa-dosa kemudian, FAHAM?

Anda Dhamma,

Ven. Piya Phra Dhammo.
Pulau Pinang, Malaysia.

Kita menterjemahkan Bahasa Bahasa Inggeris ke Bahasa Malaysia (sebab!) kerana kita mahu memberi semua orang tahu dan memahami terperinci maklumat mengenai, juga untuk memberi orang ramai mengetahui perkara ini (SEJARAH), ini bukan untuk menyerang individu DATUK YIP KUM FOOK, sila klik di sini untuk melihat: – http://margeemar.blogspot.com/2012/02/blog-post.html?commentPage=3